– Vær deg selv, oppfordrer blomsterdekoratør Linda Johnsen i Shishi. Hun ser på trendene som paletter man kan plukke fritt fra. Målet er å skape sitt eget originale uttrykk.
Rommene er lyse og fulle av vakre blikkfang. Her er store glassurner fylt med hvite delfinium og en vegg dekket av blomster i alle regnbuens farger. Gulvet bugner av fargerike silkeputer og potteskjulere med blomstermønster designet av Linda Johnsen selv. Skal man dømme etter showrommet til Shishi på Skøyen i Oslo, går vi en glad sommer i møte.
– Det blir nok mye fargerikt og frodig. Men vi gir ikke slipp på det avdempede og bleke, sier Linda Johnsen. Hun understreker at trendene ikke er retningslinjer, men tendenser i tiden, som forandrer seg like fort som de oppstår. – Og over trendene står individualismen, dette at man skaper sitt eget. Det er viktigere enn noen såkalt trendpalett, sier Linda. Hun understreker at trendene er tendenser som presenteres av byråer etter en grundig analyse av ulike sosiale og økonomiske faktorer. – De er velkvalifiserte spådommer om hva vi antagelig kommer til og like til våren, sommeren eller til neste jul.
Lekent og tilfeldig
Som så mange ganger før har trendene fått navn etter fenomener i naturen. Denne gangen heter de Clouds, Sea, Sun og Paradise. Mens Clouds er en klart eksklusiv look med farger som går over i hverandre og der man tar i bruk kostbare materialer og overraskende og kontrasterende elementer, er Sea mer røff og maritim mens Sun handler om rustikke materialer og farger som går fra gult til oransje, lærbrunt og aprikos.
– Og Paradise?
– Er en livsglad og overdådig mix med masse forskjellige farger og mønstre.
– Og hva betyr dette for blomsterdekoratører?
 – La oss ta for oss trenden Clouds. Se for deg magnoliaens lyse lette farger. Eller tulipaner i blekrosa, lilla og hvite nyanser. Uttrykket bør ikke være overdekorativt, men heller satt sammen som et litt tilfeldig arrangement, sier Linda. Hun understreker at den litt lekne, eksklusive og tilfeldige måten å bruke blomster på er et viktig uttrykk for denne trenden. Men det er også mulig å bruke blomstene på en mer minimalistisk måte.  -Man setter kanskje en orkide eller en gren i en flott vase. Hvordan man bruker blomstene avhenger av hva man vil fremheve. Noen ganger er vasen viktig, andre ganger har den ingen annen funksjon enn å bære blomstene.
Sea, derimot, er en typisk maritim trend. Tenk deg fiskegarn, tang og drivtømmer. Går man fra interiør til blomster, snakker vi om lavendel eller sommerblomster i plantekar av sink, keramikk, glass eller sement. Gjerne blått og kanskje med noe oransje som en kontrast. Mens trenden Sun gjerne handler om store blader og eksotiske potteplanter som heliconia og anthurium. Arrangementene kan gjerne være minimalistiske med formale undertoner. Her kan vi hente inspirasjon fra de ”gammeldagse” formale dekorasjonene som vi lagde noen tiår tilbake, med store blader og kraftfulle eksotiske blomster, fremholder Linda før hun tar for deg den siste av trendene, nemlig Paradise. – Her snakker vi om mange farger gjerne satt uventet sammen. Pastellblå, himmelblå, lys og mørk lilla, mørk rosa eller korall. Mønstrene er eksotiske med for eksempel jungellandskaper, lappeteppe eller hawaipreg, sier Linda. – Når det gjelder blomster, kan man tenke seg frodige litt løse, dekorative buketter og en mix av sorter som vi vanligvis ikke blander. Livsglede er et stikkord, sier Linda som igjen fremholder at trendene ikke på noen måter må oppfattes som tvangstrøyer men heller som paletter man kan ta fra. -Plukk litt her og litt der, men gjør det til ditt, er budskapet.

Naturlig og trygt
– En annen tendens som vi bør merke oss, er å bruke blomstene på en måte som virker naturlig og liksom tilfeldig arrangert, med enkelte små fiffige detaljer. La blomstene være det de er, men tilfør gjerne noe som gjør det til noe ekstra, sier Linda som har følgende hjertesukk: – Når man ser de litt overarbeidete dekorasjonene og svært detaljrike bukettene som av og til blir laget, kan man lure på hvem de er beregnet på. Ikke et stygt ord om de dyktige dekoratørene med deres flotte, fantasifulle og teknisk krevende arbeider. Men jeg skulle også ønske at det var rom for noe som folk flest kunne tenke seg å ha på et bord i stuen sin, sier Linda.
– Én ting er trendene, fortsetter hun. – I tillegg påvirkes vi alle av overordnede forhold i samfunnet . Når verden og den politiske virkeligheten oppfattes som uforutsigbar og kanskje truende vil vi søke en motvekt. Vi er opptatt av det naturlige, sunne og økologiske, og vi vil lage hjem som er hyggelige og trygge. Dette er det grunnleggende. Vi plukker fra trendpalettene når vi dekorerer hjemmene våre. Men vi vil samtidig glede oss over livet, over de små nære, naive ting.  Vi trenger farger og en smule galskap og vil leve litt som om hver dag skulle være den siste.
Et annet blomsterutvalg
– Det høres ikke ut som det blir de store forandringene?
– Nei. Men folk vil kanskje oppleve at det blir et noe annet utvalg i butikkene og kanskje et litt mer sammensatt og frodig uttrykk enn det som har vært, understreker Linda.
Hun er, som de fleste vet, ikke bare grossist og produsent av blomsterpotter og andre interiørartikler, men har i åtte år drevet blomsterbutikken Shishi ved hotell Continental i Oslo.
– Som alle andre merker vi konkurransen fra billigkjedene. Og det blir viktigere enn noen gang å kunne tilby det unike og ha en egen profil. Selv går jeg for et klassisk uttrykk med blomstene i fokus, sier Linda før hun oppsummerer det vi har snakket om den siste timen: -Vær klar over trendene. Men de er ikke så viktige lenger. Før var det slik at man fulgte det som var retningsgivende. Skulle det for eksempel være limegrønt, hadde alle det. I dag handler det mye mer om og mixe materialer, former og farger for å kreere et eget uttrykk. Alt er egentlig lov, mix og match som du vil, bare du gjør det på en gjennomført måte.
I augustnummeret av Bladet Blomster vil Linda Johnsen fortelle om høst-trendene.
Tekst: Anne Kari Berg
Linda Johnsen: Blomsterdekoratør og grossist/produsent av interiørartikler gjennom firmaet Shishi
Driver blomsterbutikken Shishi, følger nøye med på interiørtrendene.
Bilder:
Artikkelen finner du også i Bladet Blomster, Mai 2011.